Zo blijft jouw stalen ros een raspaardje: je 6 to-do'sTerug naar het overzicht

1199 x bekeken
Isabel

Isabel, blogster van My Green Way of Life, kreeg tips van fietsenmakers en mensen van Fietspunt (de hotspots voor fietsen aan het station) en zet voor jou op een rijtje wat je zelf kan doen! Isabel: “Als ik scholieren naar school zie fietsen, is het vaak van dat: piepende of slecht afgestelde remmen, een ketting vol modder, geen of slechte verlichting,… Maar ook volwassenen behandelen hun fiets vaak stiefmoederlijk. Toch kan je er mits minimale inspanning voor zorgen dat je fiets weer bolt als een nieuwe, zodat je (weer) graag de fiets neemt.”

Je kan je fiets best eens per jaar laten nakijken door een fietsenmaker, maar je kan zelf ook veel leed voorkomen. Isabel bracht alle tips die zij van experts kreeg samen in een 6-voudig lijstje.

Een artikel met dank aan Mobiel21.

1. Shine baby!

Zeker in de herfst- en wintermaanden fiets je relatief veel in het donker. Het is een open deur intrappen, maar zorg dat je gezien wordt. Volgens de wetgeving mag je verlichting zowel werken op een dynamo als op batterijen, en mag deze zowel op de fiets als aan je kledij of rugzak bevestigd worden. De lampjes mogen ofwel permanent branden of op knipperstand staan. Vergeet ook een witte reflector (vooraan) en een rode reflector (achteraan) niet. Tot slot moeten er ook in je banden en wielen reflectoren verwerkt zijn. Investeer in goede verlichting en zorg ervoor dat die altijd werkt!

2. Pump it!

Een fiets die even aan de kant heeft gestaan, heeft sneller te platte banden. Met een correct opgepompte band rijd je niet alleen sneller, je band verslijt ook minder snel! Teveel druk is dan ook weer niet goed, hierdoor fiets je trager en riskeer je zelfs een klapband! Je mag niet standaard even veel bar pompen op elke band: op bandjes van een plooifiets mag je veel meer bar zetten dan die van een stadsfiets en zo verschilt dat telkens per type band. Hoe smaller de band, hoe meer druk er meestal op mag. Lees op de zijkant van je fietsband hoeveel druk je op je band mag/moet zetten. Zorg dat je een goede pomp in huis hebt, mét drukmeter, zo weet je exact hoeveel druk je op je banden zet. Ook aan de fietspunten heb je vaak een elektrische pomp met drukmeter, zo pomp je heel snel de juiste hoeveelheid bar in je band!

poetsborstel

3. Spic en span, daar houdt ie van

Wist je dat een vuile fiets sneller verslijt dan een propere en gesmeerde fiets? Eigenlijk logisch: al dat zand dat aan je fiets hangt, schuurt onder andere je remblokjes of je ketting veel sneller af. Daarom kuis je je fiets best geregeld (de frequentie hangt af van het seizoen). Je neemt hiervoor best de tuinslang ofwel gewoon een emmer met een borstel en een mild (ecologisch) afwasmiddel. Ik kocht een goede fietsborstel: daarmee wordt dat kuisen nét iets fijner! Een hogedrukreiniger gebruik je beter niet: het water dringt dan diep in de bewegende delen, je kan daar niet goed drogen en je riskeert roest.

Geef speciale aandacht aan je ketting: vuil op de ketting zorgt ervoor dat ze minder soepel wordt. Je kan je ketting reinigen met een speciale kettingreiniger, maar een trucje dat ik leerde, is reinigen met diesel en een oude tandenborstel. Een ketting verslijt ook. Weliswaar niet na een aantal ritjes, maar na een paar duizend kilometer moet je ze best vervangen. Bij een jaarlijks onderhoud kan je fietsenmaker hierop letten: je hebt er alle baat bij om ze preventief te vervangen dan dat ze breekt op het verste punt van je fietsrit!

wax

4. Dat loopt gesmeerd...

Na het kuisen, droog je je fiets best goed af met een doek. Ook de ketting moet afgedroogd worden en daarna smeer je ze best meteen. Hiervoor kan je kettingolie, kettingwas of een teflonproduct gebruiken. De bewegende delen (denk bijvoorbeeld aan de derailleur of de remmen) geef je best een druppel olie.

5. Laat je remmen niet aanslepen

Er bestaan heel veel soorten remmen en je hierin specialiseren is niet altijd evident. Weet jij welk soort remmen er op jouw fiets staan? Er zijn hydraulische velgremmen, terugtrapremmen, trommelremmen, schijfremmen, … Als je dit niet weet, kan je dit altijd eens vragen aan je fietsenmaker of in je fietspunt. Zij kunnen je uitleggen hoe je je remmen best afstelt.

6. Propere tandjes

Mijn tip: koop een fiets waarbij de versnellingen ingewerkt zijn en niet open en bloot liggen. Die gaan langer mee en dat is weeral een stuk waar geen vuil aan kan komen. Op die manier zien je versnellingen minder af.

En ook...

Om wat bij te leren over het onderhoud van je fiets, kan je gerust info vragen in je fietspunt of bij je fietsenmaker. Kijk ook eens of er een (introductie-)cursus fietsenonderhoud wordt gegeven in je buurt. Ik volgde er jaren geleden één bij Vormingsplus in Leuven. De tips die ik hier aanhaal, heb ik voor een deel daar geleerd en dat loont! Zo durf je je fiets aanpakken en onderhouden en zorg je ervoor dat je minder snel grote uitgaven moet doen. Als je een cursus zoekt, google dan eens of kijk bijvoorbeeld eens op http://www.fietsersbond.be/leer-zelf-fietsen-herstellen.

Wist je dat...

… je in je fietspunt van Velo vzw kan vragen om grote onderhoudskosten aan je fiets te vermijden door (indien mogelijk) onderdelen te laten vervangen door een tweedehands onderdeel? Toen mijn wiel van mijn (minder goede) studentenfiets stuk was, heb ik dat door en tweedehands wiel laten vervangen.

… als je investeert in goede fietsbanden, je hier soms garantie op krijgt? De fietsbanden die ze bij Velo vzw op mijn fiets legden, waren iets duurder in aankoop omdat je er zelfs mee over een spijker kan rijden. Maar je krijgt de garantie dat als hij binnen de twee jaar stuk gaat, hij vervangen wordt. Zo spaar je indirect toch geld uit.

Photo credits: 
Isabel (https://greenwayoflife.wordpress.com/), Pexels.com