Review door Isabel: de blue-bikeTerug naar het overzicht

501 x bekeken
Isabel

Het fietsdeelproject "Blue-bike" werd midden 2011 opgestart, je hebt ze misschien ook al zien staan aan de grote stations: die blauwe fietsen die je kan uitlenen. Midden 2014 nam Isabel, blogster van My Green Way of Life ook een abonnement. Tijd voor een review, na 2,5 jaar tevreden gebruik!

Deze blog werd mee mogelijk gemaakt door Mobiel21.

Hoe werkt het precies? Je neemt een abonnement, dat kost amper €10 per jaar. Je krijgt dan heel snel een kaart in bankkaartformaat opgestuurd waarmee je aan de slag kan. Eind 2016 zijn er al zo’n 51 Blue-bike punten. Met je kaart huur je dan aan de automaat één of twee fietsen en dit aan €0, €1 of max. €3 per 24 uur. Je hoeft hiervoor niet te reserveren. Wanneer je je fiets terugbrengt, registreert het systeem dit. Je betaalt vervolgens enkel nog maandelijks voor de ontleende fietsbeurten (per domiciliëring of bankkaart). Online kan je ook altijd je rittenoverzicht checken, maar dat staat ook in je factuur.

Mijn blue-bike tour

Over de plus...

Ik zie zelf verschillende voordelen:

  1. de fietsen zijn altijd technisch in orde: de versnellingen, remmen en lichten werken. Als je merkt dat dit toch niet het geval is, kan je de fiets meteen ruilen en aanduiden dat je hem terug doet wegens technisch defect. Je betaalt dan uiteraard slechts één rit én de mensen van het fietspunt weten dan dat ze de fiets even moeten nakijken;
  2. de fietsen zijn makkelijk verstelbaar in de hoogte zodat ze altijd passen;
  3. de fietsen hebben voldoende versnellingen om ook met wat meer tegenwind of in een niet zo vlakke straat comfortabel te kunnen rijden;
  4. de fietsen zijn voorzien van een degelijk slot;
  5. het is een handig uitleensysteem;
  6. het is absoluut niet duur;
  7. je bent met je abonnement niet gebonden aan één stad (zoals de stadsfietsen van Antwerpen of Brussel bijvoorbeeld) maar je kan de Blue-bike in een heleboel steden uitlenen;
  8. ik heb nog nooit voor gehad dat er geen fietsen meer waren (al kan je bijvoorbeeld in het weekend in Oostende, op een zonnige dag, best niet te lang wachten om je fiets uit te lenen voor die dag).

En min?

Zijn er nadelen? Wat mij betreft weinig tot geen. Doordat de abonnementsprijs per jaar zo laag is, vind ik het sowieso een aanrader om zo’n kaart op zak te hebben. Je mobiliteitskeuzes worden zo voor een prikje uitgebreid! Enige probleem dat zich kan voordoen, is dat een automaat niet werkt na sluitingstijd van de fietspunten. Maar dat proberen ze zeker te vermijden en wordt gemeld op Twitter of Facebook. (Ik heb het nog niet voor gehad.) Worden er in het station waar jij vaak komt nog geen Blue-bikes aangeboden? Volg dan zeker hun communicatie: de bestaande punten worden niet alleen vaak uitgebreid, er komen er ook nog steeds nieuwe bij!

Ik kan het jullie dus zeker aanraden, in elk geval wanneer je af en toe de trein neemt of met de bus naar een treinstation rijdt. Voor alle info, surf naar de website van Blue-bike, volg hen via Twitter (@BlueBikeBelgium) of Facebook. Op de duidelijke website vind je alle antwoorden op je vragen onmiddellijk terug!

Photo credits: 
Isabel (https://greenwayoflife.wordpress.com/), Pexels.com