Nick Deham

Nick Deham woont in Gent en werkt in Leuven (bij Mobiel 21). Hij pendelt dus drie van de vijf dagen en werkt de andere twee dagen thuis. Nick schrijft over zijn pakken treinervaring: geen bedrijfswagen, file en verloren uurtjes, wél fijne momenten op de trein.

,,Op de trein valt altijd wat te beleven. Soms is het druk door een scoutsgroep op weg naar het jaarlijkse kamp. Soms kan je je ogen niet openhouden en komt de conducteur net wanneer je de slaap te pakken hebt. Maar het zijn vooral boek- en praatmomenten...''

Treinmomenten

Over boekmomenten...

,,Op de trein beleef ik mijn moment van rust tijdens de anders zo vervelende pendeltijd. Dat uurtje treinen spendeer ik meestal al lezend. Eén van de boeken die mij het meest biologeerde was ‘Happy City’, een zoektocht naar de stad voorbij auto-infrastructuur.

In het zeer leesbare ‘Happy City’ neemt Charles Montgomery het stedelijk project onder de loep. Laat je niet ontmoedigen door de titel: De ‘Happy City’ claimt geen halve waarheden rond wat ons nu echt gelukkig maakt. Ver weg van de zoektocht naar wereldvrede schrijft Montgomery over de plaatsfunctie van steden en een stad op mensenmaat. Het boek beschrijft op pakkende wijze de overgang van een multimodale wandelbare stad tot de huidige autodominante bebouwde ruimte. Zo schrijft Montgomery op pg. 71: “drivers joined with automobile dealers and manufacturers to launch a war of ideas that would redefine the urban street. They wanted the right to go faster. They wanted more space. And they wanted pedestrians, cyclists and streetcar users to get out the way”. Hij  benadrukt echter eveneens dat de tegenbeweging in volle gang is.

Het vertrekpunt is dat een stad ofwel voor auto’s, ofwel voor mensen is. Niet voor beide. Daarmee dweept hij met grotere namen als Jane Jacobs en Jan Gehl, en vindt zijn gelijke in ‘fietsprofessoren’ zoals toekomstdenker Marco te Brömmelstroet. Op een duidelijke en bijzonder meeslepend geschreven wijze beschrijft Montgomery hoe steden steeds vaker in functie van verplaatsing (of snelheid) denken. Als variant stelt hij de trage stad voor, met ruimte voor ontmoeting, sociaal contact en relaties. De Gentse Leefstraat brengt deze ideeën trouwens al even in de praktijk.

Ik ben altijd zeer driftig bij het lezen van deze boeken. Dan voel ik me teleurgesteld in de huidige gang van zaken, en vraag ik me af hoe het zover is kunnen komen. Maar net omdat er rond dit thema geschreven wordt voel ik me opnieuw hoopvol. Er komt verandering aan. De stad van de toekomst ligt in zicht. En ondertussen laten we ons inspireren op de trein, en ‘Happy City’ is daarvoor zeker een aanrader!''

... en praatmomenten

,,Maar soms heb ik geen zin in lezen en knoop ik op goed geluk een gesprek aan. Zo was het na een debat en drie glazen wijn tijd om de trein Brussel-Gent te nemen. Op weg naar huis kwam mijn vrijpostige zelf in actie en sprak ik een jongedame aan die ik herkende van de dagelijkse pendeltocht. Hoewel de herkenning niet wederzijds was knoopten we een aangenaam gesprek aan.

Zo leerde ik Tara kennen die in de bankensector werkt en vaak op dit (voor mij) late uur de trein neemt. Tara is geboren in Brugge, maar na haar studies in Gent en een korte passage in Brussel beslisten zij en haar vriend zich in Gent te vestigen. De pendeltijd ten spijt… Zelf werkt ze aan de rand van Brussel, waardoor ze per dag ongeveer een anderhalf uurtje aan pendelen spendeert. Toch verkiest ze de trein boven haar bedrijfswagen (die ze overigens sowieso kreeg). Het treinabonnement betaalt ze wel zelf: enkel de bedrijfswagen krijgt ze ‘gratis’.

Gelukkig ziet Tara voordelen in het treinpendelen. Ze kan de tijd voor haar zinvol besteden, al was het maar om een uurtje slaap in te halen of elektronisch te bankieren. Het gesprek nam algauw een interessante wending. Het financieel-monetaire systeem was het onderwerp van een leuk debat, waarbij de kennis van zaken van beide partijen tot vernieuwende inzichten zorgde. En zo redden we stiekem de wereld, terwijl de trein langzaam Gent Sint-Pieters binnenreed.''

Photo credits: 
Nick Deham en Mobiel 21