Bakfietsdelen
Bakfietsdelen
Bakfietsdelen
Bakfietsdelen

"Een bakfiets kan onze kleine woning niet binnen"

Dag Erik, Koen en Gorik. Jullie zijn de initiatiefnemers van Bakfietsdelen Rabot. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Erik: “In 2010 waren we allemaal actief in de mobiliteitswerkgroep van Transitie Rabot. Met deze werkgroep zochten we wat we als buurtbewoner zelf kunnen doen om een aantal mobiliteitsknelpunten in de wijk aan te pakken. Koen lanceerde daar het idee van een gedeelde bakfiets in de wijk.”

Koen: “Ik liep al een aantal jaar met het idee rond om een bakfiets aan te schaffen, zodat ik minder de auto moet gebruiken. Maar een bakfiets kan onze kleine woningen hier niet binnen en zou te veel plaats innemen op het voetpad.”

"De bakfiets reserveren gebeurt via onze website"

Konden jullie onmiddellijk met jullie idee aan de slag?

Gorik: “Vooraleer we konden starten, moesten we heel wat zaken uitzoeken. Waar kunnen we de fiets stallen, wat met aansprakelijkheid als iemand een ongeval heeft met de fiets, hoe kunnen ze de fiets reserveren, noem maar op.”

Erik: “Nadat we dit allemaal uitgezocht hadden, dienden we een dossier in voor een subsidie van de Stad Gent. Die hebben we toen gebruikt om de bakfiets aan te kopen en voor een eerste onderhoud.”

 

Hoe kan iemand de bakfiets uitlenen?

Gorik: “De bakfiets reserveren gebeurt via onze website, minstens 36 uur op voorhand. Als je de bakfiets sneller nodig hebt, kun je telefonisch contact opnemen om te zien of er nog iets te regelen valt.”

Koen: “Ik krijg dagelijks een mail van de website wanneer de bakfiets gereserveerd is. Ik zorg er dan voor dat men de sleutels kan ophalen bij een lokale kruidenier met wie we samenwerken. Na de ontlening deponeert de gebruiker de sleutels in mijn brievenbus. Dat systeem blijkt goed te werken.”

Bakfietsdelen

"De bakfiets wordt zo'n 100 keer per jaar uitgeleend"

Brengt dat niet ontzettend veel werk met zich mee?

Gorik: “Dat valt best wel mee. Mijn taak bestaat uit occasioneel onderhoud van de website en een beetje boekhouding. De mails van het reservatiesysteem worden automatisch gegenereerd.”

Erik: “Ik zorg ervoor dat iemand die voor de eerste keer een bakfiets wil uitlenen, eerst langskomt bij mij. Op een klein halfuurtje toon ik waar de bakfiets staat, laat ik de persoon proefrijden en leg ik nog eens goed uit hoe het reservatiesysteem werkt.”

Gorik: “De taken zijn op die manier mooi verdeeld. Het systeem draait goed, en we hoeven ook nauwelijks nog samen te komen om zaken te bespreken.”

 

Zijn jullie tevreden met het resultaat van jullie project?

Erik: “De bakfiets wordt zo’n 100 keer per jaar uitgeleend, dus dat zijn 100 autoritten minder in onze wijk. We zien ook dat we anderen inspireren. Het kinderdagverblijf in onze wijk heeft zelf een bakfiets aangekocht om met de kinderen op stap te gaan. Voordat ze die beslissing namen, zijn ze bij ons een paar keer de bakfiets komen lenen om uit te testen.”

Gorik: “Toen wij met het project startten, hebben wij alles zelf moeten uitzoeken. Ondertussen zijn er een aantal organisaties en mensen bij ons langsgekomen om te zien hoe wij dit aanpakken, en hebben zij hun eigen bakfietsdeelproject opgestart. Iedereen die graag zelf zo’n project wil opstarten, krijgt nog een beter idee van wat nodig is door het lezen van de SMOVE-inspiratiefiche ‘Samen met je buurt autominderen? Aan de slag met Bakfietsdelen’, waarvan de link je op het einde van dit interview kan vinden.”

 

Doe zo voort, mannen! Nog veel bakfietsplezier daar in het Gentse Rabot!

Je kan hen volgen via https://www.facebook.com/BakfietsDelenRabot.

Naast Bakfietsdelen Rabot heb je nog andere projecten en organisaties die op een of andere manier een Bakfiets of Fietskar delen. Zoek op smove.be met de term ‘bakfietsdelen’ en je vindt een overzicht.

ACTIEFICHE BAKFIETSDELEN

Benieuwd hoe je zelf een eigen bakfietsdeelproject kan opstarten? Bekijk dan onze handleiding ‘Samen met je buurt meer autominderen. Aan de slag met Bakfietsdelen’. (lezen via ISSUU of download)

Photo credits: 
Katrijn.com