Cyclofix

Jan Op de Beeck woont in Wilsele bij Leuven en is zaakvoerder van Cyclofix en Omnifix. Een elektricien op de fiets, dat zie je ook niet elke dag. SMOVE.be schotelde hem niet alleen een kop koffie, maar ook wat vragen voor.

SMOVE.be: Wat zijn Cyclofix en Omnifix?

“Cyclofix is begonnen als een kleine éénmanszaak. Met de fiets voerde ik kleine elektriciteits- en andere werken uit aan huis. Als snel kwam er steeds meer vraag naar grotere werken en richtte ik, samen met mijn broer, Omnifix op. Cyclofix blijft bestaan en we proberen bij elke verplaatsing goed na te denken hoe we deze best maken. Wij werken vooral voor particulieren, maar ook voor kleine bedrijven en winkels.

Intussen voeren we zowat alle werken uit die te maken hebben met verbouwing, renovatie, interieur, hout, .... We proberen zoveel mogelijk met duurzame en ecologische materialen te werken, focussen erg op de wensen van de klant en proberen de impact op het milieu zoveel mogelijk te beperken.”

Waarom heb je voor de fiets gekozen?

“Ik reed dagelijks naar mijn werk met de fiets, zo’n 45 kilometer heen en terug. Dit was voor mij een manier om te sporten en me energiezuinig te verplaatsen. Ik reed dagelijks de files voorbij en zag het nut in van vervoer met de fiets. Thuis hadden we al een fietskar en later een bakfiets voor de verplaatsingen met het gezin. Toen ik mijn job opzegde en startte met mijn zaak, was de (bak)fiets dan ook een logische keuze.”

Cyclofix

"Vaak is de fiets gewoon een enorm voordeel voor de klant"

Hoe gaat dat dan praktisch in z'n werk?

“Er komt wel wat planning en puzzelwerk bij kijken. Een camionette is groot genoeg om altijd een grote hoeveelheid basismateriaal mee te nemen. Met een fiets is de plaats veel beperkter. Daarom probeer ik altijd eerst bij de klant langs te gaan of goed te informeren welk materiaal ik juist nodig zal hebben en wat ik eventueel van hen kan lenen. Zo is het bijvoorbeeld absurd een stofzuiger of ladder mee te nemen als de klant deze dingen zelf in huis heeft. Ik heb bijvoorbeeld ook kleine sorteer-koffertjes met materiaal zodat ik geen volle dozen materiaal moet meenemen, maar een assortiment van het noodzakelijke.

Ook mijn materiaal is aangepast, zou heb ik bijvoorbeeld een telescopische trapladder die mee op de fiets kan en hou ik er bij de aankoop van gereedschap rekening mee dat de koffer compact is en de toestellen afzonderlijk vervoerd kunnen worden. En ik heb ook een fietskar die de capaciteit van de bakfiets verdubbelt.”

Krijg je door je fiets net meer of minder klanten?

“Sommige klanten vinden het sympathiek, anderen hechten er weinig belang aan en een paar hebben specifiek voor ons gekozen omwille van onze visie. Ik merk dat het, vooral voor klanten in de stad, een enorm voordeel is dat we met de fiets komen. Zo hoeven ze geen parkeerverbod aan te vragen tijdens de werken, zijn we sneller en flexibeler voor laden en lossen en verliezen we geen tijd in de files.”

Wanneer werk je ook met je auto?

“Helaas krijgen we steeds vaker vraag naar grotere werken. Door de omvang van het benodigde materiaal en de grote diversiteit aan gereedschap kunnen we soms echt niet zonder bestelwagen en/of aanhangwagen. Wel proberen we dan nog te combineren. Bijvoorbeeld levering van het materiaal met de bestelwagen bij aanvang van de werken en de dagelijkse verplaatsingen van en naar de werf met de fiets. Of we nemen de fiets mee om bijvoorbeeld snel nog wat  kleiner materiaal te gaan halen.”

Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van zo’n werkfiets?

“Het is milieuvriendelijk: onze elektrische bakfiets verbruikt 1/100 van de energie van onze bestelwagen, de batterijen worden opgeladen met zonnepanelen. Onze fiets stoot dus ook geen fijn stof en andere viezigheid uit. Het is ook gezond voor de bestuurder, je bent wakker als je aankomt en je blijft in conditie. Het is veel sneller, we verliezen geen tijd in de file én het is ook een auto minder in de file. Bovendien zorgt het voor goede reclame; een groene fiets met een logo; dat valt wel op in het straatbeeld!

Er zijn, wat ons betreft, weinig nadelen aan verbonden. Net omdat we het kunnen combineren met een bestelwagen wanneer het echt niet anders kan. Voor mensen die geen bestelwagen ter beschikking hebben, kan het puzzelen en nadenken soms wat tijd vragen: je bent immers beperkt tot 150 kg en tot 25km/u, het is dus minder geschikt voor lange en zware lading en afstanden boven de 30 kilometer.”

Zou je het andere ondernemers ook aanraden?

“Absoluut! De fiets is een zeer aantrekkelijke, efficiënte, goedkope en milieuvriendelijke aanvulling of vervanging van de traditionele bedrijfswagen.”

Een interview met dank aan Mobiel 21.

Photo credits: 
Cyclofix