Isabel deelt: mijn ervaringen met Cambio autodelenTerug naar het overzicht

1913 x bekeken

Isabel, blogster van My Green Way of Life, is intussen 4 jaar klant bij Cambio autodelen. Voor SMOVE maakt zij de balans op van het autodeelsysteem, doorspekt met ervaringen en ritvoorbeelden.

Deze blog werd mee mogelijk gemaakt door Mobiel21.

Isabel

"Misschien ken je Cambio al? Je ziet de wagens meer en meer opduiken in het straatbeeld: ze hebben een vaste parkeerplaats op centrale locaties in 24 steden in Vlaanderen. (Je vindt ze ook in Brussel en Wallonië trouwens.) Hoe werkt het? Je neemt een abonnement en betaalt een éénmalige financieringsbijdrage (die je terugkrijgt als je je abonnement opzegt), afhankelijk van het soort verbruiker dat je zal zijn en een éénmalige instapkost van €35.

Je krijgt dan een cambio-kaart waarmee je toegang krijgt tot de cambio-wagens. Je betaalt vervolgens de gebruikskost van de wagen, opgesplitst in een tijd- en een kilometerprijs. Hierin zit de brandstof, verzekering, onderhoud, herstellingen, BTW, … inbegrepen."

Wat zijn de voordelen?

"Sinds we klant zijn bij Cambio zijn we al eens verhuisd: voorheen woonden we héél dicht bij verschillende Cambio-standplaatsen. Is dat bij jou ook het geval? Dan zou ik zeker en vast eens goed bekijken wat Cambio voor jou kan betekenen: wij hadden toen telkens zoveel auto’s in de nabije omgeving ter beschikking dat het echt superpraktisch was.

Het fijne is ook dat je verschillende types auto’s ter beschikking hebt. Zo heb je in Mechelen een kleine Fiat 500 staan, maar even goed een Citroën Berlingo: een grotere wagen kost iets meer, maar op die manier leen je gewoon de wagen die past bij de rit die je moet doen. Een familiebezoekje? Dan volstaat een kleine stadswagen! Maar voor een verhuis of een bezoek aan Ikea ben je blij dat je beroep kan doen op een grotere wagen.

Een ander voordeel: je moet met je wagen niet naar de keuring, moet hem niet onderhouden en zelfs in geval van een ongeval verlost Cambio je van je kopzorgen. Verder kan je zelf kiezen of je in geval van schade de volledige franchise van maximaal €1000 betaalt of de vrijstelling beperkt tot €200 door een SafetyPack te nemen. Een SafetyPack kost €45 per persoon per jaar, wij namen dit voor ons beide en hebben daar nog geen spijt van gehad. We hebben het nog niet nodig gehad, maar het is toch geruststellend.

Verder heeft elke wagen een gereserveerde standplaats, meestal met een parkeerbeugel of een ander straatelement dat ervoor zorgt dat andere bestuurders die plaats niet innemen. Als je de wagen terug komt zetten, moet je dus niet rondrijden voor plaats.

And last but not least: een argument dat misschien niet voor iedereen even zwaar doorweegt, maar je draagt je steentje bij tot een beter milieu. Ik vind het altijd fijn als ik een wagen terug breng en ik zie bijvoorbeeld net iemand in- of uitstappen uit de wagen ernaast, of ik kom onderweg andere Cambio-gebruikers tegen: je voelt direct een beetje een band hé! Ik ben ook vaak verrast door het grote verschil in gebruikers: jong of oud, student of gezin, …"

Cambio

En zijn er ook nadelen?

"Dat hangt denk ik eerst en vooral af van je uitgangspositie. Had je nog geen wagen en neem je een Cambio-abonnement? Dan wordt jouw mobiliteit aanzienlijk uitgebreid! Heb je twee wagens maar heb je die tweede eigenlijk niet vaak genoeg nodig? Ook dan is Cambio ideaal om die tweede wagen te vervangen. Had je één wagen en vervang je die door een Cambio-abonnement? Dan zal je je even moeten aanpassen.

Er staat geen wagen meer voor je deur, dus je zal even moeten wennen dat je ritten moet plannen, reserveren en inschatten qua tijd, maar daar ben je snel mee weg. Ook zal je beter beseffen wat de eigenlijke kost is van een wagen. Mensen tellen nu vaak alleen de benzine om de kostprijs van een rit in te schatten, maar eigenlijk moet je je vaste kosten van belasting, verzekering, onderhoud, benzine, … allemaal verdelen over de ritten die je doet.

Het gebeurt niet vaak, maar op drukke momenten waarop je last-minute reserveert, kan het zijn dat je niet de wagen kan reserveren die je wil, of niet op de uren die je wil. Wanneer ik op voorhand al weet dat ik een auto nodig zal hebben, reserveer ik die al. Je kan altijd minstens 24u op voorhand nog kosteloos annuleren, daarna betaal je een (weliswaar vrij laag) annulatietarief. Dit wil omgekeerd ook zeggen dat als er geen wagen beschikbaar was toen je wilde reserveren, je na die 24u vóór de rit nog eens kan checken of er intussen geen wagen vrijgekomen is."

En het kostenplaatje?

"Ondanks het feit dat met de auto rijden de voorbije jaren veel duurder werd, was dit niet het geval voor het rijden met een Cambio-wagen. De prijzen zijn transparant en je weet vóór je reserveert eigenlijk al hoeveel je rit zal kosten: je kan een simulatie doen van het wagentype en het aantal uren en kilometers dat je zal doen en komt zo niet voor verrassingen te staan. Op de website van Cambio vind je de tarieven terug."

Mijn ritvoorbeelden

"Als je interesse hebt om Cambio-gebruiker te worden, houd je best eens even bij wat de trajecten zijn waarvoor je een Cambio-wagen zou gebruiken: is het vooral voor korte, dan wel lange ritten, moet je veel kilometers doen of niet, … Hierdoor achterhaal je makkelijk welk tariefplan het best bij jou past en betaal je de beste prijs per rit. Wij hebben het BONUS-tarief, met lage abonnementskosten en heel voordelige gebruikskosten, wat ideaal is voor mensen die iets vaker de auto nodig hebben en tussen 50 en 300 kilometer per maand rijden.

Je kan bij elke rit die je reserveert een commentaar toevoegen: zo weet je naderhand ook perfect hoeveel een bepaalde rit je gekost heeft.

De eerste twee ritvoorbeelden zijn ritten met een Citroën Berlingo, een grote wagen in een duurdere wagenklasse. De drie volgende ritvoorbeelden zijn ritten met een Citroën C3, een kleine maar comfortabele stadswagen in de goedkoopste wagenklasse. Het laatste ritvoorbeeld is een rit met een Citroën C3 Exclusive, ook een duurdere wagenklasse.

Voorbeeld 1: tripje naar Ikea met een Citroën Berlingo

We hebben toen onze keuken gekocht en daar blijven eten:

  • huurtijd van 15u tot 19u45
  • totaal aantal kilometers: 60 km
  • prijs: € 26,13

Dankzij het feit dat we die grote wagen propvol konden laden, hebben we maar 1x moeten rijden. Maak je gebruik van de transportservice van Ikea, dan betaal je bijvoorbeeld veel meer!

Voorbeeld 2: afhalen van 1m³ kurkkorrels met een Citroën Berlingo

We hebben die kurkkorrels gebruikt als isolatie in onze ecologische woning.

  • huurtijd van 13u15 tot 16u30
  • totaal aantal kilometers: 86 km
  • prijs: € 28,64

Ik heb toen prijs gevraagd om die 1m³ te laten leveren en dat zou sowieso veel duurder uitgekomen zijn.

Voorbeeld 3: ’s avonds geen trein meer naar huis wegens treinproblemen met een Citroën C3

We waren in Leuven en moesten naar huis in Mechelen. Net toen we een late trein wilden nemen, was al het treinverkeer onderbroken wegens een ongeval. Er zou een vervangbus worden ingelegd, maar dat zou lang op zich laten wachten en ik was hoogzwanger. We zijn dan naar de Cambio-standplaats in het station gegaan, hebben een wagen geleend die daar stond en zijn naar huis gereden. De dag erna ben ik de wagen gaan terugbrengen, wat niet erg was, want ik werk in Wijgmaal en was zo nog tijdig op het werk.

  • huurtijd van 21u45 tot 9u30 de dag erna
  • totaal aantal kilometers: 46 km
  • prijs: € 18,39

Als ik niet hoogzwanger was, hadden we deze rit waarschijnlijk niet gedaan, maar ik was blij dat ik thuis was en kon gaan slapen. Ik heb deze rit er ook tussen gezet omdat de nachtuurprijs (tussen 23u en 7u) gratis is.

Voorbeeld 4: een korte rit naar een moeilijk bereikbare plaats met een Citroën C3

Soms moet je niet héél ver, maar is dit door omstandigheden moeilijk met de fiets en/of openbaar vervoer. Voor een korte rit is de Cambio-wagen een perfect alternatief. Moeten er nog mensen mee? Bied hen dan aan dat ze meerijden en dat jullie de kosten delen: voor de prijs van een busticketje rijden jullie dan samen comfortabel ergens heen.

  • huurtijd van 18u tot 21u25
  • totaal aantal kilometers: 23 km
  • prijs: € 11,91

Voorbeeld 5: een langere rit gedurende een weekend - Kerstbezoek aan familie met een Citroën C3

Wij woonden in Leuven en moesten naar twee familiefeesten in Geel, bij mijn schoonfamilie: één op 25 december en één op 26 december.

  • huurtijd van 10u tot de dag erna 22u
  • totaal aantal kilometers: 118 km
  • prijs: € 71,96

Akkoord, dit is een dure rit. Maar alternatief was om met openbaar vervoer te gaan: er reden geen rechtstreekse treinen en met overstap was je heel lang onderweg. Er was een bus, maar de eerste bus vertrok pas nadat het feest begonnen was. Daarnaast hadden we wel wat bagage: onze pakjes, feestkledij, kleding om ginder te overnachten. We hadden op Kerstavond nog een ander familiefeest, dus konden niet vroeger vertrekken. Met het openbaar vervoer hadden we dan nog een nacht langer moeten blijven of vroeger moeten vertrekken op het feest. Hier betaal je dus voor het comfort, maar op zo’n dagen mag dat wel.

Voorbeeld 6: we huurden een Citroën C3 Exclusive voor onze trouw

  • huurtijd: 3 dagen
  • totaal aantal kilometers: 70 km
  • prijs: € 68,63

Omdat onze trouwceremonie doorging in het centrum van Leuven, de receptie aan de rand van Leuven en het feest in Kampenhout, hadden we een auto nodig. Voor ons moest dat geen limousine zijn, maar het moest wel praktisch zijn en het mocht iets extra hebben. We huurden een Citroën C3 Exclusive met o.a. panoramisch dak en lieten weten dat die rit voor onze trouw was. De mensen van Cambio zorgden dat de wagen blonk en er lag een kaart met felicitaties in de wagen: we hebben hier heel goede herinneringen aan!"

En jij?

"Om dit te weten, raad ik je aan om eens te praten met een Cambio-gebruiker, zo kan je veel gerichte vragen stellen. Sinds wij ons abonnement hebben, zijn er al zeker 4 vrienden en familieleden die ook een abonnement namen, na gesprekken met ons (we hebben spijtiggenoeg geen aandelen...). Ken je niemand met een abonnement? Kijk dan eens wanneer er een infosessie in je buurt is, daar word je ook veel wijzer mee! En houd zeker hun communicatie in het oog: er zijn geregeld voordelige instapacties."

Photo credits: 
https://greenwayoflife.wordpress.com/