Isabel blogt: Mijn fietsenpark maakt het verschilTerug naar het overzicht

819 x bekeken
Isabel

Als je graag minder met de auto wil rijden, moet je ervoor zorgen dat de fietsen die je hebt staan tegemoet komen aan je mobiliteitseisen. Blogster Isabel van My Green Way of Life heeft intussen een heus fietsenpark. In deze post legt zij uit welke fietsen ze ter beschikking heeft en voor welke doeleinden ze gebruikt worden.

Met dank aan Mobiel21.

“Uit ervaring weet ik intussen dat als je fiets tegemoet komt aan het soort rit dat je moet doen, je veel sneller die auto even aan de kant laat staan. Het ‘fietsenpark’ waarover ik beschik kwam er dus zeker niet op 1, 2, 3. Het is geleidelijk gegroeid naarmate ik andere soort ritten deed of wilde doen.”

 

eigen fietsen

Eigen fietsen

"Thuis hebben mijn man en ik elk een stadsfiets en een plooifiets. Daarnaast hebben we nog een tweedehands bakfiets. Dat lijkt erg veel, maar zorgt er wel voor dat we in veel gevallen de fiets kiezen boven de auto, omdat het zo makkelijk is.

Om te beginnen, heb ik een gewone stadsfiets, voorzien van een bagagedrager en grote fietstassen. Ik heb er ook met tie-wraps zo’n blauw plastic fruitbakje op vastgezet. Dat is een goede fiets die doet waarvoor hij gemaakt is: vervoer van A naar B of eens een (halve)dagtocht af en toe. Boodschappen doen, familiebezoekjes, … dat gaat allemaal snel en comfortabel met de stadsfiets. Als ik toch nog wat extra wil meenemen, of als ik bijvoorbeeld naar de markt ga, maar daarna alles met de fiets mee naar huis wil nemen, heb ik een fietstrolley ter beschikking. Dat is zo’n boodschappenwagentje waar je mee kan rondlopen, maar dat je nadien gewoon achteraan aan je fiets klikt. Ook ideaal om een bak bier of leeggoed op te zetten, of om zware boeken van de bib in te steken en zo je fietstassen niet te overbeladen. Ik heb een Giant met 7 versnellingen, zo ben ik nooit echt uitgeput als ik op mijn bestemming kom.

Ik spaarde een aantal jaren terug voor de fietstassen van “Met belgerinkel naar de winkel”. Dat waren mooie rode tassen, speciaal ontworpen door de Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck, uitgebracht door het merk Basil. Ze zijn al ongelooflijk vaak gebruikt, ik heb er al massa’s en massa’s mee vervoerd en ze doen nog steeds perfect dienst! Hun kleur is zelfs nog heel mooi In Leuven stonden onze fietsen altijd overdekt, nu in Mechelen staan ze buiten, maar ze doen het goed. Eén tip: bespaar niet op je fietstassen. Dan scheuren ze te snel, of kan je er niet voldoende in laden en als ze scheuren net als je ze helemaal vol wil proppen, neem je volgende keer misschien toch weer de auto!

Verder heb ik een plooifiets. Ik gebruik die bijvoorbeeld als ik de bus neem en dan nog even moet fietsen vooraleer ik op mijn bestemming ben. Als ik een Cambio wagen moet ophalen die iets verder staat (mijn ervaringen met Cambio autodelen vind je ook terug op Smove.be!), neem ik soms ook de plooifiets. Er zijn voldoende kleinere stadswagens in aanbod rondom mij, maar als ik eens een grotere wagen wil lenen en de dichtstbijzijnde is niet beschikbaar, dan haal ik die soms snel even op met de plooifiets. Verder is de plooifiets ook handig op de trein natuurlijk. Ik kocht niet de allerbeste plooifiets, de Brompton. Als je die dagelijks nodig hebt, is dat zeker en vast een aanwinst. Maar aangezien ik die niet dagelijks gebruik, was een Dahon Vitesse voor mij een zeer goed alternatief! Bij de aankoop lette ik onder andere op de grootte van de banden (voldoende groot) en het aantal versnellingen (ook voldoende) om zo toch een goede snelheid te halen met maximaal comfort. De Dahon Vitesse weegt iets meer en plooit iets minder snel en klein dan een Brompton, maar volstaat wel voor het gebruik dat ik voor ogen heb.

Een laatste aanvulling van ons fietsenarsenaal, daar droomde ik al even van: een bakfiets. Op het moment dat ik die kocht, had ik nog geen kindjes, maar soms moest ik een Cambio-wagen huren om iets groot te gaan halen dat toch relatief dichtbij was. Neem nu bijvoorbeeld onze nieuwe tv die we onlangs moesten kopen toen onze vorige tweedehands tv het begeven had: in een bakfiets leg je die mooi neer en klaar. Maar op een gewone fiets is dat niet zo praktisch… Voor planten geldt hetzelfde: ik kan die niet gewoon in mijn fietszakken proppen, dan is alles gekneusd! Een bezoekje aan de plantenbeurs in Hombeek met de bakfiets is dus ideaal. Als we bij mijn ouders wat gingen helpen met de verhuis, dan was het makkelijk als we ons eigen gereedschap wat meenamen: maar dat zijn grote bakken met powertools en ander gereedschap… in de bakfiets zet je dat gewoon in, maar op een gewone fiets was dat heel wat bevestigings-, overlaad- en propwerk. Om onze kat te vervoeren ging dat wel op de bagagedrager, maar in een bakfiets is dat fijner voor haar en makkelijker voor ons.

Ik kocht een tweedehands Babboe Big, een driewieler die budgetvriendelijk is. Ik investeerde dan in een afdekzeil voor de bak, kocht er nieuwe bankjes voor (die hadden wat afgezien) en kocht een systeem om onder de bankjes een soort kluisje te hebben. Staan nog op het lijstje: een maxicosihouder en een regentent zodat de baby binnenkort mee op korte uitstapjes kan zonder dat hij het te koud heeft. Echt voor dagelijks en intensief gebruik zou de Babboe Big elektrisch moeten zijn (dat is trouwens een optie). Ik overweeg om binnenkort een iets meer wendbare en lichtere bakfiets te kopen, maar dat is nog niet voor héél direct."

deelfietsen

De gedeelde fietsen

"Naast de fietsen die we thuis hebben staan, hebben we ook nog een Blue-bike abonnement. In een andere post die ook op Smove.be aan bod komt, leg ik je met plezier de voordelen van zo’n abonnement uit. Het is een mooie aanvulling op de fietsen die we hebben staan, omdat je die niet altijd wil meezeulen (ook de plooifiets niet).

Met een pasgeboren baby zou ons fietsenpark weer uitgebreid moeten worden. ‘Probleem’ is dat kinderen heel snel uit hun fietsjes groeien, dat degelijke fietsjes best veel geld kosten en dat je dus vaak een nieuwe investering moet doen. In een aantal steden is er nu een relatief nieuw initiatief waarbij je, tegen betaling van een jaarlijks abonnement van (bijvoorbeeld) €35, een fiets uitleent voor je kind. Per fiets betaal je een waarborg. Is het geleende fietsje te klein geworden, dan kom je deze gewoon inruilen voor een groter model. Wat ben ik blij dat Mechelen één van die pionierssteden is! De Fietsotheek heeft fietsen in de aanbieding voor kinderen van 2 tot 12 jaar. Als je zelf een kinderfiets schenkt aan de Fietsotheek, krijg je 50% korting op een abonnement. Het Fietsatelier zorgt voor een halfjaarlijks onderhoud van de fietsen, dat zit in de prijs inbegrepen: geweldig toch?!"

Mijn conclusie

"Je ziet waar ik naartoe wil: zorgen voor een goed aanbod aan fietsen, aangepast aan de omstandigheden. Zo neem je sneller de fiets en kom je niet van een kale reis terug! Fietsen wordt zo (weer) leuk en motiveert je voor de volgende rit!

Waar je ook best naar kijkt, is dat je een aantal leuke, maar degelijke accessoires hebt. Zo wordt fietsen in de regen niet meer zo stom (maar daar lees je binnenkort meer over op Smove.be!). En nog één ding: zorg dat je fietsen goed onderhouden zijn! Je kan hier zelf voor een groot deel voor zorgen, dat lees je hier! Is er toch iets stuk, laat je fiets dan meteen maken want anders ben je toch weer geremd om de fiets te nemen."

Veel rijplezier!

Photo credits: 
Isabel (https://greenwayoflife.wordpress.com/), Pexels.com