ONS is het netwerk van verenigingen zoals de KVLV, Landelijke Thuiszorg en andere zorg-organisaties. De organisatie bestaat vooral uit vrouwen, zo'n 8000 in totaal. Met het project ‘Samen sterk, fiets naar het werk’ schakelden ze een versnelling hoger in hun inspanningen om de auto vaker aan de kant te laten. En de resultaten liegen er niet om. Mobiliteitscoördinator Eva Van Oostveldt vertelt:

Wat was de aanleiding voor dit project? Was er effectief een mobiliteitsprobleem?

Eva Van Oostveldt: “Er stelde zich een parkeerprobleem op het hoofdkantoor aan de Remysite in Wijgmaal. De meerderheid van het personeel verplaatste zich met de wagen naar het kantoor. Bovendien werd er nauwelijks of niet aan carpooling gedaan. Het ging dus om vele individuele verplaatsingen. Met als gevolg dat de parking hier veel te klein was.”

Hebben de verzorgenden sowieso niet een geldig ‘excuus’ om met de auto te komen?

“Ze zijn inderdaad continu op de baan en gaan van de ene cliënt naar de andere. Bovendien moeten zij geregeld boodschappen doen voor of met hun cliënten. Het was dus niet evident om hen duurzame mobiliteitsalternatieven aan te reiken. Maar ook andere vrouwen combineren vaak verplaatsingen. Voor en na het werk hebben zij ook nog familiale verplichtingen en moeten ze nog langs de crèche, school en/of de winkel.”

Hoe heb je hen toch over de streep kunnen trekken?

“Dankzij de elektrische fiets. Zowel de eerstelijnsploeg als het omkaderingspersoneel kon die gedurende een aantal weken uitproberen. De reacties waren zeer lovend. Onze vrouwen kregen zo hun beweging én konden hun hoofd leegmaken tijdens de rit naar kantoor en terug naar huis. Je krijgt uiteindelijk een mooie combinatie: even tijd voor jezelf op de fiets, genieten van de natuur en ook nog sneller op je locatie. Ze vonden het ook een voordeel dat ze niet bezweet op kantoor of bij een cliënt  aankwamen. Ze konden meteen aan de slag zonder tijdsverlies. Verschillende personeelsleden hebben nadien de auto volledig aan de kant gezet en effectief een elektrisch efiets gekocht voor hun dagdagelijkse traject. We boden dan ook een mooie korting aan bij de aankoop.”

Heeft het project blijvende resultaten opgeleverd?

“We stelden een stijging vast van het gebruik van de fietsen en het openbaar vervoer en een daling van het autogebruik. Personeelsleden die voorheen nooit met de fiets kwamen, gebruiken nu 1 à 2 keer per week de fiets. Ook het autodeelsysteem met de Cambio-auto was succesvol voor verplaatsingen tijdens de werkuren. Op de vraag of het mobiliteitsproject hun verplaatsingsgedrag beïnvloed heeft, kregen we een positief antwoord van 65% van het omkaderingspersoneel en 42% eerstelijnsmedewerkers. Het personeel is er bewust mee bezig en dat is essentieel.”

Dit project kwam er met steun van het Pendelfonds van de Vlaamse Overheid.

Dit artikel werd met toestemming overgenomen van de KVLV en het Netwerk Bewust Verbruiken.

Photo credits: 
Carl Vandervoort