Fietsersbond test: de speed pedelecTerug naar het overzicht

4048 x bekeken

Elektrische fietsen zijn aan een gestage opmars bezig (de wetgeving iets minder snel...). Hoewel de 'gewone' fiets idealiter nog altijd de eerste keuze is, is het een zeer goed alternatief voor gemotoriseerd verkeer: om langere afstanden te overbruggen of als opstap voor wie iets minder mobiel is. Een van de types is de snelle elektrische fiets, de zogeheten speed pedelec. Fietsersbond test er eentje uit en deelt hun bevindingen. Type fiets: de Stromer ST2 (met dank aan fiets!)

Mikael

Mikaël Van Eeckhoudt: "Mijn perceptie op afstanden is veranderd."

Waar heb je gereden?

Ik heb uitsluitend in Brussel gereden, op fietspaden en in gemengd verkeer. Ik reed tijdens de spits en buiten de spits, tijdens de week.

Heb je nog het gevoel dat je fietst?

Ik heb nooit langer dan 25 minuten gereden en was telkens meer bezweet dan verwacht. Ondanks de ondersteuning lever je dus toch altijd een zekere fysieke inspanning. Ik heb op andere en kleinere modellen gefietst, waar ik meer het gevoel had dat ik fietste. Ik onthoud voorlopig dat hoe sterker de ondersteuning, hoe kleiner ik de indruk heb dat ik op een fiets zit.

Wat zijn de grote verschillen met een gewone fiets?

Ik merkte verschillen op drie vlakken: de start, de snelheid, de afstanden. Eerst speelt de ondersteuning van de motor een zeer aangename rol bij de start, wanneer het licht op groen springt aan een kruispunt of wanneer je hebt moeten remmen om voorrang te verlenen. De soms moeizame inspanning om de fiets weer in beweging of op snelheid te krijgen, is gewoon weg.

Daarna heb je natuurlijk de snelheid: voor je het weet zit je boven 25 km/u! Mijn gemiddelde snelheid lag rond 32km/u, in gemengd verkeer. Best aangenaam maar niet meteen veilig. Ik merkte op dat ik andere fietsers afschrikte en de auto’s verraste door mijn snelheid.

Tenslotte is mijn perceptie op afstanden veranderd. Zowel met een normale e-bike als met deze speed pedelec, is mijn mentale stadskaart gewijzigd. Wat ik vroeger iets te ver vond, was plots binnen bereik. Tijd en afstand werden zonder meer ingekort. De fysieke inspanning die ik per kilometer leverde was misschien minder groot dan op een normale fiets, maar die werd waarschijnlijk gecompenseerd door de langere afstanden die ik aflegde.

Wat zijn de aandachtspunten?

Door de kracht van de motor zou ik deze fiets niet aan iedereen durven toevertrouwen. Laat ons niet flauw doen: niet iedereen kan even goed omgaan met een fiets die aan 35 km per uur rijdt, en zeker niet in een stedelijke omgeving. Ik was zelf niet altijd op mijn gemak, maar de fiets was ook niet op mijn maat. Om dit te compenseren, heb ik doorgaans een helm gedragen en kan mij dus in de toekomstige helmplicht voor deze fietsers wel vinden.

Ik zou aanraden om een snelheidsbeperker in de software van de fiets te laten inbouwen – zoals in de meeste auto’s tegenwoordig. In de bebouwde kom zou ik die waarschijnlijk instellen zodat de trapondersteuning boven 30km/u stopt.

Wordt dit de toekomst?

Voor mensen die nu niet fietsen is de overstap naar een speed pedelec misschien te groot. Daar biedt de gewone elektrische fiets al een goed antwoord op. Maar voor lange afstandfietsers – bepaal gerust zelf wat voor jou een lange afstand is; wat mij betreft is dat boven 8 km – en voor pendelaars die op 10 tot 25 km van hun werk wonen, kan dit zeker een volwaardig alternatief bieden.

Dan heb je nog het (tegen)argument van de prijs. Die fietsen zijn zeer duur, wat voor veel mensen een enorme drempel is om naar deze mobiliteit over te schakelen. Maar voor wie twijfelt tussen een auto en een speed pedelec, dan is de keuze voor het tweede wel zeer interessant.

Is er al een effect na 24 uur (wil je bijvoorbeeld nog terug naar je gewone fiets)?

Mijn ervaring is nu natuurlijk beperkt en ik zou deze soort fiets graag langer willen uitproberen, ook met andere types elektrische fietsen. Ik merk ondertussen al op dat er iets in mij is veranderd. Mijn perceptie van de stad (en de talrijke Brusselse heuvels) is niet meer dezelfde: alles lijkt dichterbij.

Ik blijf momenteel mijn gewone fiets gebruiken omdat hij lichter en goedkoper is en omdat ik er een verhoogd gevoel van vrijheid mee heb (ik stal hem vrijwel overal!). Met een e-bike, zou ik voorzichtiger moeten zijn, al was het maar om hem veilig te stallen en de batterij altijd in het oog te houden.

Roel

Roel De Cleen: "Nuttig om van stad tot stad te fietsen."

Waar heb je gereden?

Ik reed in de stad, de stadsrand en op een fietssnelweg.

Heb je nog het gevoel dat je fietst?

Ja, je blijft een inspanning leveren. Je bent immers buiten en je zit op een weliswaar zware fiets.

Wat zijn de grote verschillen met een gewone fiets?

Het zit vooral in de acceleratie, topsnelheid en tegelijk toch ook een hoger gewicht en lagere wendbaarheid.

Wat zijn de aandachtspunten?

Een helm is zeker nuttig, maar vooral defensief rijden en in de stad de topsnelheid onder controle houden. Door de hogere snelheid is de reactietijd namelijk korter.

Wordt dit de toekomst?

De speed pedelec is zeker nuttig voor gebruik in de stadsrand of zelfs stad tot stad. In heuvelachtig gebied zoals Brussel kan het ook een meerwaarde zijn. Maar voor het fietsen in de stad is de normale elektrische fiets ruim voldoende.

Is er al een effect na 24u (wil je bv nog terug naar je gewone fiets)?

Er treedt een zekere gewenning op, maar 24u is daarvoor te kort.  Ik had zeker geen problemen om terug op mijn gewone fiets te springen!

Photo credits: 
Fietsersbond