Fietsreis
Fietsreis
Fietsreis

Identikit

Steven en Katrien gingen in 2014 samen met hun kinderen Marie (toen 5 jaar) en Bent (toen 4 jaar) naar Slovenië om daar een fietsreis te maken. Ze waren niet aan hun proefstuk toe want ze gingen al eerder richting Frankrijk. Steven legt uit hoe ze deze reis hebben aangepakt, van praktische ervaringen met de trein tot het grote genieten van de prachtige omgeving tijdens het fietsen.

Materiaal

De fietsen

Steven en Katrien fietsen elk met een Koga Traveller. Dat is een echte trekkingfiets die gemaakt is voor fietsvakanties. De fiets heeft een sterke bagagedrager achteraan en ook voordragers waaraan tassen gehangen kunnen worden.

Onze dochter Marie fietst mee op een aanhangfiets. We kozen voor de  Enduring kidstrailer met 6 versnellingen. Deze fiets wordt met een bijpassende bagagedrager bevestigd aan de trekkende fiets. De aanhangfiets is stabiel omdat hij achteraan aan de bagagedrager wordt bevestigd. De versnellingen zijn een must, zo kan Marie ook bergop of op vlakke stukken vlot blijven meetrappen. Toch blijft het voor de volwassen fietser belangrijk om het stuur stevig vast te houden.

Op deze bagagedrager past ook makkelijk een kinderzitje. We kozen voor een oude versie van een GMG-kinderzitje voor kinderen van 3 tot 6 jaar, deze heeft een goede rugsteun en armleuning want comfort is voor de kinderen ook belangrijk. Onder dit kinderzitje komt -op de bagagedrager- een fietstas van GMG die vlot combineert met het kinderzitje en verhindert dat Bent zijn handjes tussen het wiel kunnen geraken. Onze kinderen dragen steeds beiden een fluohesje en een helm als we fietsen. 

Dit systeem beviel ons goed!

Bagage

Met twee volwassenen en twee kinderen heb je al snel heel wat spullen bij elkaar. Toch kiezen we er heel bewust voor om zo weinig mogelijk bagage mee te nemen. Je moet het immers ook allemaal zelf dragen!

Aan de Koga Traveller die de aanhangfiets trekt en het kinderzitje draagt bevestigen we twee Ortlieb Backroller Classic aan de voordrager. Het zijn de grotere tassen die normaal achteraan gehangen worden maar wij vinden dat ze ook prima vooraan gaan zolang je niet over al te oneffen of rotsig terrein rijdt. Een voordeel is ook dat het gewicht op de voordragers het gewicht van de aanhangfiets bij steilere hellingen wat compenseert.

De andere fiets draagt twee Ortlieb Backrollers op de voordragers en achteraan een fietsreistas van Agu. Dit is een tas uit 1 stuk met 2 zijzakken en een grote zak er bovenop. Daarop komt onze tent.

Naast onze kleren, fietsherstelgerief, kookgerief, tent, 2 thermarestmatjes, 4 slaapzakken, een GPS en GSM namen wij nog 3 fietstransportzeilen mee. Dit is niets speciaals, het zijn drie grijze zeilen van 2mx3m uit de doe-het-zelf zaak, die we gebruikten voor het transporteren van een gedemonteerde fietsen op de trein.

U leest het trouwens goed dat wij maar 2 slaapmatjes meenemen voor 4 personen. Om plaats te besparen  werkt dit prima. We leggen de 2 slaapmatjes dwars en houden ze samen met 3 linten die we over beide matjes schuiven en een kwartsslag draaien tussen beide matjes (zo kunnen ze niet over elkaar schuiven). Wij slapen met 4 dwars op deze 2 matjes (= hoofd, romp en bovenbeen liggen op de matjes , de benen dus gewoon op het grondzeil. )

Fietsreis

Heen- en terugreis

Heenreis

Trein 1: IC Gent-Luik (vertrek op 10/7 rond 18u)
Trein 2: IR Luik –Aken
Trein 3: RegionalExpress Aken –Keulen

We gebruikten de Railpass van de NMBS tot in Hergenrath, dat is het laatste Belgische station op onze route. Voor de route buiten de Belgische landsgrenzen boekten we online een internationaal grensticket bij DBahn, ook voor de fietsen!

Met deze drie treinen ben je een hele tijd onderweg - zo'n dikke 3u -  helaas kan de fiets niet mee op de hogesnelheidstreinen zoals de ICE of de Thalys van Brussel-Keulen (zelfs niet in een fietstas) waardoor je reistijd toch aanzienlijk verlengd wordt.

Trein 4: CityNightLine (CNL) Keulen-München

In Keulen namen we de nachttrein. De fietstickets zijn niet online te bestellen, dus moesten we hiervoor naar DBahn bellen, zodat de fietsplaatsen gereserveerd werden samen met de treintickets.

Trein 5: EuroCity Dagtrein München-Villach

Trein 6: EuroCity Dagtrein Villach-Jesenice

In München namen we de EuroCity naar Slovenië. Vaak moet je overstappen in Villach, maar niet altijd, dat wordt aangeduid als München-Ljubljana in de tabellen. Ook voor deze trein hebben we gebeld voor de fietstickets naar DBahn, voor reservatie samen met de treintickets.

Trein 7: Regionale trein: Jesenice-Most na Soci. Deze tickets hebben we gewoon gekocht aan het loket in Jesenice, inclusief fietstickets. Rond 18u, op 11 juli 2014 -zo'n 24u na vertrek in Gent- kwamen we aan in Most Na Soci.

Reserveren voor internationale ticketten bij de Duitse Spoorwegen vereist een basiskennis Duits en veel geduld.  In 2014 moest het nog altijd per telefoon voor tickets voor de meeste nachttreinen en internationale dagtreinen, intussen lijkt dit veranderd.

Terugreis

Trein 1: Ljubljana- München op zondag 27/7 rond 9u30

We konden helaas geen fietsticketten kopen vooraf, dus hebben we de fietsen ingepakt in transportzeil

Trein 2: CityNightLine (CNL) Munchen-Keulen (Nachttrein)
Trein 3: Regional Express: Keulen-Aken

In Aken namen we de fiets tot in Hergenrath, dat is zo'n 12km, anders moesten we te lang wachten op de trein.

Trein 4: IR Hergenrath-Luik
Trein 5: IC Luik –Gent (aankomst in Gent op 28/11 rond 11u)

Reisroute

De reisroute wordt eerst vaag uitgestippeld op de kaartenatlas Freytag en Berndt Kroatië-Slovenië (schaal 1/150.000). We scheuren de bewuste bladzijden ook uit de atlas en enkel deze nemen we mee. De plaatsjes die we in ons reisverslag vermelden hieronder, kan je ook terugvinden op deze kaart.

Een meer gedetailleerde route wordt uitgezet met gegevens van opencyclemap, hier krijg je tal van leuke tips om toffe fietsverbindingen te nemen. Echt een aanrader! Online een route uitzetten kan ook via openrouteservice. Kies de achtergrond van opencyclemam, sla de route als gpx-bestand op en laad de track op je GPS. Wij gebruiken een wandel/fiets GPS type Oregon 550t. Als ondergrondkaart op de deze GPS gebruiken we de openfietsmap, helemaal gratis en erg gedetailleerd. De combinatie van Michelinkaart met een GPS is ideaal.

Fietsreis

Overnachten

We regelden enkel een slaapplaats voor de eerste week. We deelden toen samen met vrienden een huisje in Poljubinj (vlakbij Tolmin) via airbnb. Toen huurden we ook een week een auto die we afhaalden in Bled.

Na de eerste week begonnen we pas echt aan onze fietsvakantie. We kampeerden elke dag, enkel in Celje verbleven we in de jeugdherberg omdat we door-en doornat waren.

Via archiescampings vonden we alle campings van de regio waar we fietsten. We konden zo dit overzicht op de GPS plaatsen als POI's -Points of interest – waarop de exacte ligging van de camping is aangeduid! We verkiezen een camping die niet langs een drukke weg gelegen is. In de late namiddag kijken we dan eens op welke camping we die nacht zullen slapen. In Slovenië blijkt het bestand in de zomer van 2014 nog niet zo volledig te zijn. Je kan Archie altijd helpen met het vervolledigen!

Poljubinj

Zoals ik al schreef logeerden we de eerste week van onze vakantie in Slovenië in een huisje met vrienden, dat we via Airbnb hadden gehuurd. Het huis was heel goed gelegen. Vanuit ons huisje in Poljubinj kon je het water volgen en naar een waterval wandelen. De kinderen konden even voorbij het huisje ook makkelijk in het water spelen en dammen bouwen met de keien. Je moest nooit lang rijden om telkens weer andere uitstappen te doen. De nadruk in deze streek ligt echt op natuur en landschap.

Leuke uitstappen:

Turisticna kmetija Široko
Op deze boerderij kan je op zondagmiddag heerlijk en op en top sloveens eten. Een echte aanrader! 

Julijan Bevk; Tolminski Lom 41a,
SI-5216, Most na Soci, Tolmin.

Je moet de berg helemaal tot boven rijden, maar het is echt de moeite. Lekker, vers, gegeten en zeer goedkoop.

Tolmin 
Tolmin is een gewoon stadje, er zijn enkele winkels, een bakker, een pizzeria en een toeritisch bureau waar je gedetailleerde folders kan halen voor mooie wandelingen.

De kloof in Tolmin is mooi maar heel toeristisch.
We maakten een avondwandeling in de buurt van Krn, een mooi landschap!

Wandelen langs de Soca 
Vanuit Kobarid wandelden we langs de Soca naar de waterval Slap Kozjak. Het is er toeristisch, maar weer mooi. Kobarid is gewoon maar ok, ook hier heb je enkele winkels en restaurants.

Zatolmin
Via Zatolmin wandelden we naar de voet van het kerkje van Javorca. Daar maakten we eerst een heel mooie rondwandeling en gingen dan omhoog om het kerkje te bezoeken. Dit was heel mooi.

Ljubin
In Ljubinj reden we met de auto omhoog en maakten we een mooie wandeling

Els & Mathieu
Els en Mathieu zijn Belgen in waarbij je lekker kunt eten. Het is er lekker en je hebt een mooi uitzicht! 

Fietsreis

Fietsreis

We namen in Most-na Soci eerst de trein naar Bled Jezero, daar begonnen we pas echt te fietsen. In totaal fietsten we zo'n 500km!

Dag 1

Bled- Bodesce- Radovljica - Misace-Otoce-Podnart - Podbrezje-Zeje-Naklo-Mlaka pri Kranju-Kokrica-Luze-Cerklje-Zalog pri Cerkljah-Gmainica- Kriz-Kamnik - Stahovica - Kabelbaan Velika Panina Radovljica is een mooi oud dorpje met een leuk plein, er is naar verluid ook een mooi bijenmuseum. In Podnart volgden we een tijdje de spoorweg. Kramnik is mooi, het is een wat grotere stad. Vanaf Kramnik was het voortdurend langzaam klimmen langs de 413. Die weg is vrij druk maar het fietsen was goed te doen omdat het avond was. Naar Stahovica verder langs de 923 naar de voet van de kabelbaan naar de Velika Planina. We kamperen op de camping naast de kabelbaan, de camping stelt niks bijzonder voor en ligt langs een drukke weg, maar het was wel handig voor 1 nacht.

Dag 2

We nemen de kabelbaan naar boven. De fietsen kunnen zonder probleem mee in de kabelbaan; de fietsen en onze bagage mag gratis mee naar boven (op de lijst die uithangt staat nochtans dat je voor extra’s per kilo betaalt). Wij kopen een enkel kaartje naar boven want willen langs de andere zijde naar beneden fietsen. Eenmaal boven moeten we echt een uur onze fietsen naar boven sleuren op de steile helling. Gelukkig wisten we dit vooraf, zoniet waren we wellicht na een kwartier al teruggekeerd. We volgen de piste omdat die nog het minst steil is. De kinderen moeten hier naast de fiets mee wandelen. Het is wat puffen en zweten om alles bergop te duwen, maar het lukt en het is zeker deze moeite waard! Boven is er een druk toeristisch punt: Zeleni Rob. Daar kan je iets drinken en eten. Vanaf hier kunnen we op de fietsen afdalen. Sommige stukken doen we te voet omwille van grove kiezelstenen, het is hier trouwens ook zeer mooi. Na een prachtige afdaling komen we toe in de Podvolovljek-vallei. Hier gaat het verder bergaf langs de rivier de Lucnica tot in Luce ob Savinji (winkel, resto’s,…). We rijden nu op de drukkere 428 naar Robanov Kot verder naar Solcava en zo rijden we de prachtige vallei in van Logarska Dolina. Dit is echt prachtig, een aanrader! Alle logementen blijken volzet te zijn en je mag hier niet kamperen omdat het een beschermd gebied is. Gelukkig mogen we bij de toeristische boerderij van Lenar onze tent onder het afdak van de logement-hooischuur plaatsen. Dit logement is een aanrader, je kan er genieten van een heerlijk uitgebreid ontbijt met lokale producten, er is een grote speelweide met hangmatten, je krijgt er een vriendelijke ontvangst en prachtige ligging… perfect!. Ook het restaurant/pension er vlakbij is een echte aanrader, we hebben er lekker geluncht.

Dag 3

We vinden het hier zo prachtig en besluiten nog een nachtje extra hier te logeren. Het is druiliger. We fietsen de vallei ten einde en bezoeken het sprookjesbos in de vallei. Leuk om met kinderen te doen, vrij groot. In de namiddag gaan we in de vallei op zoek naar de orchidee Vrouwenschoentje. Mevrouw Lenar geeft ons een tip waar we moeten zoeken en inderdaad we vinden ze prachtig in bloei. Mooi!

Dag 4

Logarka Dolina- Solcava-Robanov Kot-Luce ob Savinji-Ljubno ob Savinj-Radmirie-Grusovlje-Nazarje-Mozirje De weg is meestal mooi, bergaf maar wel druk bereden door auto’s. Letus-Rakovlje-Polzela- Sempeter waar we lekker gegeten hebben. Daarna hebben we de Savinjarivier overgestoken naar Sesce pri Preboldu-Grize-Kasaze. We regenen hier door en doornat en besluiten niet te kamperen. In Celje, een leuke gezellige wat grotere stad, logeren we in het MCC hostel. Het is een jeugdherberg die volledig modern gerenoveerd is, met keuken, fietsenstalling en een leuke bar, echt tof!

Dag 5

Celje-we gaan de rivier Savinja verder volgen. Het is heerlijk fietsen langs de rustige zijde (weg van de grote baan) enkel tussen Globoko en Radece moeten we echt op de drukke grote baan fietsen. Celje-Lasko-Globoko-Radece-Breg-Sevnica-Blanca-Brestanica-terug de drukke weg op naar Drnovo-Malo Mrasevo-Zabjek v Podbocju-Konstanjevica na Krki (mooi rustig dorp aan het water)- we eten hier heerlijk op het terras bij het water van Restaurant Hram. Er is hier vlakbij het dorp een ongekende gratis kampeerplek rustig bij het bos, tof! Er is een composttoilet, watertank en open schuur met picknickbanken, de plek noemt Ranch Max. Wij stonden er helemaal alleen.

Dag 6

Mooi en vlak fietsen langs Malence-Zamesko-Dolenje Kronovo-Otocec-Novo Mesto, die laatste is mooi langs het water gelegen. We hebben nog 2 fietsdagen en willen graag nog langs de Kolpa fietsen op de grens met Kroatië. Het plan is van Metlika de Kolpa af te fietsen tot in Predgrad en zo naar Kocevje te fietsen om hier weer de trein naar Ljubljana te nemen. We nemen dus in Novo Mesto de trein zuidelijk naar Rozni Dol. Wat een mooi uitzicht hier! We fietsen verder afdalend naar de Kolpa naar Vinji Vrh pri Semicu-Gradac-Podzemelj. We kamperen op camping Podzemelj. De camping is netjes en ok, maar wel alle plaatsen langs 1 centrale weg en de één staat naast de ander. Er is in de rivier ook geen klein strandje voor de kindjes om in de Kolpa te zwemmen, voor grotere kinderen is het wel goed.

Dag 7

Zoals het plan was willen we langs de Kolpa fietsen en verkiezen we de rustigere Kroatische kant. Helaas mogen in Krasinec alleen lokale mensen van de grensovergang gebruikmaken en moeten wij helemaal rondrijden langs Metlika om de grotere grensovergang over te gaan. Daar hebben we geen zin in, we vernamen ook dat er geen treinen meer rijden vanuit Kocevje zodat we onze plannen moeten wijzigen. We besluiten nog even de Kolpa te volgen: Griblje-Dolenjci-Adlesici. Hier net voorbij vinden we een steile aardeweg die naar de Kolpa afdaalt: het is een heerlijke zwemplek met strandje en een dam. Er is hier ook een camping, maar hij ziet er ook maar zo-zo uit, de ligging is wel mooi. Na wat zwemmen en luieren, fietsen we via de 660 naar Crnomelj, waar we de trein naar Ljubljana nemen. We logeren bij een Sloveense vriendin.

Dag 8

Vandaag gingen we op stap in Ljubljana, met de fiets natuurlijk! Ljubljana is een leuke stad om in rond te fietsen, er zijn heel wat autovrije stadsdelen. We gaan ook naar Metelkova, een aanrader als je houdt van kleurrijk en wat alternatiefs.

Dag 9

De trein op naar München en dan met de nachttrein naar Keulen en zo naar Gent.

Photo credits: 
Steven Clays