Een winterwandeling met de treinTerug naar het overzicht

381 x bekeken
Groene Halte
Groene Halte
Groene Halte

Op een warme winterdag...

Ik had al eens gehoord van de Groene Haltes, dat leek ons wel wat! Je neemt de trein (of de bus) tot aan je startpunt van je wandeling, en de wandeling is zo uitgestippeld dat je weer aan een station eindigt. Zo hoefden we geen deelauto te reserveren en konden we ontbijten op de trein en wat spelletjes spelen! Als je richting Wallonië wilt dan heb je de keuze tussen verschillende wandelingen.

Wij kozen voor de wandeling Bronnenland - Kasteel van Franchimont. Omdat onze kinderen alledrie al goed kunnen wandelen waren we niet meer verplicht te kiezen voor een kinderwagenvriendelijke route, wel moesten we rekening houden met de afstand en eventuele mogelijkheden om de wandeling te verkorten. Dat is het handige aan de Groene Haltes, alle opties worden duidelijk aangeduid!

Groene Halte

Op naar Spa

Zondagochtend namen we de trein in Gent-Sint-Pieters om 8u24 richting Eupen, we stapten over in Verviers. We waren 2u en 45 minuten onderweg en betaalden slechts 2x 11€, want we kochten een shoppingbiljet! Tijd genoeg dus om op het gemak te ontbijten op de trein en wat te kletsen. 

Eenmaal aangekomen in Spa zagen we bij het uitstappen het grote bord van de Groene Halte al staan. We gingen naar het loket van het station, er was niemand op de loketbediende na. Ik haalde mijn beste Frans boven en vroeg om de brochure van de Groene Halte. De loketbediende krabbelde even in zijn haar en keek me met een frons aan...oei... maar even later had hij toch de Nederlandstalige versie van de brochure opgediept. De brochure van de Groene Halte is echt heel gebruiksvriendelijk uitgewerkt en kost maar 1,5€! Naast een duidelijke kaart vind je ook een beschrijving van de route en de hoogtepunten. Zo weet je wanneer je het laatste cafeetje passeert op je route en wanneer het uitzicht prachtig zal zijn na een stevige klim.

Eindeloos bos

De wandeling begint in Spa en leidt je een klein stukje door het stadje. Dan ga je steil omhoog naar de beroemde bronnen. Dat is een toeristische trekpleister en dus best druk, maar onze kinderen vonden het fascinerend om aan de tapkraantjes bronwater rechtstreeks uit de bronnen te kunnen proeven. Wat hen wel wat tegenviel, want ons kraantjeswater is wel duizend keer lekkerder volgens hen!

Eenmaal de bronnen gezien, volgt de wandeling een groot stuk de rood-witte GR-markering en kwamen we geen mens meer tegen. Hallo eindeloos bos!

Jeugdige beentjes

We kozen voor de verkorte wandeling van 9,5 kilometer, dat leek ons wel ruim voldoende voor de jeugdige beentjes. En dat bleek achteraf gezien de ideale afstand. We wandelden op ons gemak, aan het tempo dat de kinderen bepaalden. Ze stopten al eens graag om wat stokken op te rapen, wat met hun voeten in de modder te trappelen en vermeende wolvensporen te zoeken...Of ze liepen al eens met een klein hartje een dicht sparrenbos in op zoek naar roodkapje.

Onderweg liepen we door loofbossen, naaldbossen, kwamen we langs een snel stromend riviertje en een rustig vijvertje. We picknickten onderweg op een stel dikke net omgezaagde boomstammen.

Na zo'n dik vier uur door Ardense bossen stappen en dralen en ontdekken en genieten kwam het kasteel van Franchimont in beeld, dat hoog boven het dal uittorent. Helaas zouden we niet tot daar geraken met die vermoeide kleine beentjes.

Groene Halte

Ontspannen op de trein terug naar huis

In de brochure staan ook alle uren van de trein per station op de wandeling vermeld, wat wel handig is want zo kan je inschatten of je nog eventjes blijft staren naar dat kabbelende beekje of beter gewoon verder door stapt.

In Franchimont namen we de trein terug naar Verviers en van daaruit terug naar Gent. De dochters konden ontspannen met een boek in de trein, de kleinste deed een dutje.
Rond 19u waren we weer thuis en konden we terugkijken op een overheerlijke dag vol eindeloos bos en gezinsgeluk!

Meer informatie?

In 2004 startte TreinTramBus met het concept Groene Halte. Het idee is eenvoudig: je reist met het openbaar vervoer naar Groene Halte A, waar een wandeling ‘in rechte lijn’ vertrekt. Op het eindpunt van de wandeling stap je aan Groene Halte B terug op het openbaar vervoer. Beide haltes worden aangeduid als ‘Groene Halte’. De wandelingen wijken dus af van de typische luswandelingen waarbij de auto vaak als voor- en natransportmiddel wordt gebruikt. Het Groene Halteproject wil dan ook de rol van het openbaar vervoer in de recreatieve verplaatsingen stimuleren.

In 2004 ontwikkelde TreinTramBus de eerste Groene Haltewandeling in Vlaanderen, namelijk in het natuurgebied de Uitkerkse Polder in Blankenberge. Na dit succesvolle proefproject ontstond in 2006 in elke Vlaamse provincie een Groene Haltewandeling. Intussen staat de teller al op 45 wandelingen!

www.groenehalte.be

Groene Halte-label

Groene Haltewandelingen moeten aan een aantal normen voldoen:
  • de wandelafstand ligt (meestal) tussen 7 en 15 km (verkortingsmogelijkheden kunnen aangegeven worden)
  • de wandelroute is een lijnwandeling (geen luswandeling!): begin- en eindhalte zijn verschillend
  • de bus, tram of trein die stopt bij een Groene Halte heeft een minimale frequentie van 1 per uur, ook in het weekend of op feest- en vakantiedagen
  • van elke Groene Halteroute wordt een kwalitatieve brochure uitgegeven, met daarin een beschrijving van de route zowel in woord als in beeld, achtergrondinformatie over de streek, aanwezigheid van horeca, nuttige telefoonnummers, …
  • de Groene Halte-informatie wordt aan de openbaar vervoerhaltes aangebracht.
Milieu en natuur centraal

Groene Haltewandelingen leiden je langs de mooiste natuurplekjes in Vlaanderen. Daarenboven verplaats je je op milieuvriendelijke wijze: wandelen in combinatie met openbaar vervoer. Op milieuvlak vormt openbaar vervoer een uitstekend alternatief voor de wagen. Een bus, tram of trein vervoert vele passagiers tegelijk en stoot per persoon minder uitlaatgassen uit. Groene Halte is dus niet enkel gezond voor jezelf, maar ook voor het milieu!

Auteur

Stien Schrijvers is een overtuigd fietser en autodeler met een hart voor duurzame mobiliteit.

Dit artikel verscheen ook op Justina Maria Louisa.

Photo credits: 
Stien Schrijvers