Allereerste Octopusstraat opent in LeuvenTerug naar het overzicht

930 x bekeken

Hopelijk is het een voorbeeld voor andere scholen

‘Het idee ontstond vanuit onze werkgroep Milieuzorg Op School (MOS)’, zegt Arian Van Goidsenhoven, verkeersouder en medetrekker van het initiatief vanuit de werkgroep MOS. ‘We kwamen op het idee om de bestaande Octopuspaal te voorzien van een slagboom om zo een reglementaire schoolstraat te creëren’. Nadat de werkgroep MOS een uitgebreid dossier had uitgewerkt en toegelicht, waren zowel de directie van de basisschool, de buurtbewoners én de Voetgangersbeweging vzw enthousiast over het innovatieve concept. De schoolomgeving van basisschool Paridaens zou immers veiliger kunnen worden voor de tientallen kinderen die er dagelijks zelfstandig naar school gaan of onder begeleiding van hun (groot)ouders.

Het concept van de schoolstraten is in andere steden en gemeenten heel positief geëvalueerd. Eerst stemden we ons vernieuwde concept af met de betrokken partijen, zoals de ouders en buurtwerking. Daarna stelden we het dossier voor aan de bevoegde schepenen. De steun van de stad is noodzakelijk omdat het over publiek domein gaat.’ z egt Wouter Florizoone, verkeersouder en medetrekker van het initiatief vanuit de werkgroep MOS. Het stadsbestuur was enthousiast na de toelichting, zo kregen we meteen ook ondersteuning van de Leuvense politie en technische dienst voor de effectieve realisatie. Met deze Octopusstraat lanceren we de allereerste schoolstraat in Leuven, hopelijk is het een voorbeeld voor andere scholen ’.

De Octopuspaal 2.0 wil symbool staan voor schoolomgevingen waar kinderen de norm zijn. Aan schoolomgevingen moeten we het autoverkeer in vraag durven stellen. De Voetgangersbeweging roept via een nationale campagne alle gemeenten op om het voorbeeld dat vandaag wordt voorgesteld in Leuven te volgen. ” zegt Tom Dhollander, gedelegeerd bestuurder van de Voetgangersbeweging vzw. 

Een nieuwe invulling voor de Octopuspaal

De Octopusstraat is een nieuwe invulling van het concept van de welgekende Octopuspaal in combinatie met wat verkeerstechnisch en wettelijk nodig is voor een schoolstraat. We maken de buurt van de schoolpoort voor en na schooltijd autovrij en geven zo meer ruimte aan fietsers en voetgangers. De ouders die hun kinderen met de wagen brengen, vragen we om verderop te parkeren en te voet naar school te komen. 

Zo zal de Janseniusstraat tweemaal per schooldag ter hoogte van de Remi Vandervaerenlaan afgezet worden voor inkomend gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd hulpdiensten). Bij het begin van de schooldag kan u van 7u45 tot 8u30 enkel te voet of met de fiets dit deel van de Janseniusstraat in. Op het einde van de schooldag is de straat afgesloten van 15u15 tot 16u00 en op woensdag van 11u30 tot 12u15. Het uitrijden van de straat blijft voor buurtbewoners op ieder moment mogelijk.

Door de straat rustiger en veiliger te maken voor fietsers en voetgangers geven we een uitdaging aan de ouders om even de wagen te laten staan en ook de fiets te nemen of te voet te komen om hun kindje(s) tot aan de schoolpoort te brengen. De leefkwaliteit voor de buren wordt verhoogd en de hulpdiensten kunnen sneller ter plaatse zijn bij noodsituaties. Een winwin-situatie voor bewoners, school en voorbijgangers.

Meer info

Het Octupusplan is een initiatief van de Voetgangersbeweging, één van de leden van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. Meer info is te vinden op www.octopusplan.be

Wil u meer weten over dit concrete initiatief in Leuven, dan kan u bij onderstaande personen terecht. 

  • Wouter Florizoone: gsm 0485/345070 ouder + lid vd werkgroep MOS basisschool Paridaens
  • Tom Dhollander: gsm 0495/887343, gedelegeerd bestuurder Voetgangersbeweging vzw
  • Tim Asperges, ruimtelijke planner stad Leuven, tel. 016 27 25 68, tim.asperges [at] leuven.be